Jak wymienić koło w samochodzie?

Przemierzając kilometry w trasie, każdy z nas może napotkać na problem zwany pękniętą oponą. W bardziej optymistycznym scenariuszu, możemy chcieć wymienić koła na przykład przed letnim sezonem. Samodzielne wykonanie danej czynności z pewnością pozwoli na oszczędzenie trochę pieniędzy i zagwarantuje nam jakiś rodzaj ruchu w ciągu dnia. Zabieg wymiany kół może i brzmi banalnie, ale gdyby rzeczywiście wszystko to byłoby takie proste, to po co istniałoby tyle zakładów wulkanizacyjnych? 

Potrzebne narzędzia  

Chcąc wymienić koło lub koła w samochodzie musimy liczyć się z tym, że bez odpowiedniego sprzętu się nie obejdzie. Do wykonania tej czynności służyć nam będą głównie dwie rzeczy, z których tak naprawdę nie można określić ważniejszego.  

Pierwszym narzędziem będzie zdecydowanie klucz. Klucz rodzaju nasadowego, o rozmiarze takim, jak śruby naszego samochodu. Przeważnie w kołach zamieszczane są śruby o rozmiarze 17, jednak w niewielu samochodach zdarzają się również 19. Aby jednak nie mieć takiego problemu, można nabyć komplet kluczy nasadowych z każdym rozmiarem i po kolei dopasowywać je do śruby.  

Następnym przydatnym elementem jest lewarek. Na wyposażeniu wielu pojazdów znaleźć możemy małe podnośniki, które działają poprzez kręcenie uchwytem. Wymieniając koła w warunkach domowych, warto zaopatrzyć się jednak w podnośnik typu żaba. Posiadając takie urządzenie z pewnością oszczędzimy sobie wiele kręcenia metalową rączką.  

Jak wymienić koło w samochodzie?

Proces wymiany 

Początkowo, należy pozostawić samochód na pierwszym biegu i zaciągnąć hamulec ręczny. Upewnić się, że pojazd stoi na równym terenie. Kolejną czynnością jest podstawienie pozostałych, niewymienianych kół klockami. Gdy zabezpieczymy już odpowiednio auto, można przejść do początkowego poluzowania śrub w kołach. W momencie, w którym śruby nie chcą puścić, możemy użyć odpowiedniego preparatu oraz wydłużyć lekko nasz klucz za pomocą np. kawałka rurki. 

Po lekkim poluzowaniu śrub nadchodzi czas na udźwig samochodu. Podkładamy podnośnik do spodu auta, a następnie powoli podnosimy. Obserwujemy dokładnie, czy samochód w dalszym ciągu jest stabilny i się nie waha. Gdy wszystko jest tak jak powinno, odkręcamy śruby do końca i ściągamy koło.