Inbound Marketing — Szukasz skutecznego sposobu reklamy? Nie szukaj klienta — daj się znaleźć klientom w sieci!
Inbound Marketing jest idealnym sposobem reklamowym, dzięki któremu to klienci wyszukują nas w sieci i przychodzą do nas ze zleceniami czy kupują nasze produkty. Poprzez ten sposób marketingowy to my umieszczamy informacje o nas w sieci i czekamy, aż zainteresowani klienci odnajdą nas i skorzystają z naszych usług. Ten świetnie wyglądający system reklamy działa naprawdę, ma wiele plusów oraz korzyści i jest możliwy do przeprowadzenia przez każdego. Jak zatem dać się znaleźć klientowi w sieci? Dlaczego warto postawić na Inbound Marketing? Czym tak naprawdę on jest? Wszystkie wątpliwości rozwiewamy później. Podpowiadamy też jak wykorzystać Inbound Marketing do pozyskiwania klientów i przyciągania odbiorców do naszej marki.
Inbound Marketing — co to takiego właściwie jest?
Inbound Marketing to jedna ze strategii marketingowych polegająca na pozyskiwaniu klientów poprzez bycie obecnym w sieci. Wedle Inbound Marketingu nie emitujemy nachalnych reklam i nie wychodzimy do klienta w jego poszukiwaniu, a staramy się być obecni w sieci w jak największej ilości miejsc. Klient ma nas zauważyć np. dzięki aktywności, jakościowemu contentowi lub po prostu samej obecności w danym miejscu oraz samodzielnie nawiązać kontakt z naszą marką. Ten rodzaj marketingu staje się coraz popularniejszy i coraz chętniej wykorzystywany przez różnego rodzaju firmy w dobie agresywnych reklam czy fake newsów. Inbound Marketing możemy stosować, zarówno posiadając duże środki reklamowe i będąc dużą marką, ale i również, jeśli jesteśmy małymi firmami, osobami prywatnymi czy markami, które dopiero wchodzą na rynek. Inbound Marketing możemy wykonywać również samodzielnie lub skorzystać z pomocy agencji marketingowych. Obecnie wiele z nich oferuje ten typ marketingu, co jest bardzo komfortowe.
Korzyści i plusy — dlaczego warto?
Inbound Marketing posiada wiele korzyści. Pierwszym plusem z pewnością będzie forma samej reklamy. Jest ona nienachalna, a klienci sami sięgają po nasze materiały czy profile, jeśli poszukują danej informacji lub usługi. Będzie wiązało się to z tworzeniem pozytywnego wizerunku firmy i budowania zaufania. Potencjalni klienci mają dużo większe zaufanie do marek, które zamieszczają np. wartościowy content czy ciekawe uzupełnione profile w social mediach niż do firm, które bombardują ich niechcianymi wyskakującymi reklamami. Kolejnym plusem jest wszechstronność Inbound Marketingu. Możemy wykonywać go samodzielnie lub zlecać profesjonalistom oraz wdrażać na dużą i małą skalę.
Bycie widocznym w sieci działa też długofalowo i nie kończy się z zakończeniem kampanii reklamowej. Teksty sponsorowane czy profile w social mediach pozostają na dużo dłużej i przyciągają kolejnych klientów.
Strona www
Pierwszym sposobem na danie odnalezienia się klientowi w sieci jest stworzenie własnej strony internetowej oraz jej pozycjonowanie. Na własnej stronie czy blogu możemy umieszczać wiele różnego rodzaju contentu, nie musimy się ograniczać lub możemy umieszczać dowolne materiały. Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio zaprezentować własną firmę oraz prowadzić np. blog branżowy i wdrożyć nieco content marketingu. Wiele osób poszukujących informacji, ciekawych danych czy wpisów albo bezpośrednio konkretnej firmy usługowej będzie mogło znaleźć nas w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie sprawi, że będziemy znajdowali się w wysoko w wynikach wyszukiwania, a wiele osób samodzielnie nas odnajdzie i przejdzie na naszą witrynę. Pozycjonowanie możemy zlecać np. agencjom marketingowym lub wykonywać je samodzielnie np. wedle instrukcji czy poradników w internecie. Własna strona www jest idealnym sposobem, aby to nasi klienci odnajdywali nas w sieci i sami nawiązywali z nami kontakt.
Profil w social mediach
Drugim sposobem na Inbound Marketing to profile w social mediach. Obecność w mediach społecznościowych to dzisiaj wręcz wymóg, aby klienci mogli nas odnajdywać, a nasza firma była rozpoznawalna. Social media nie służą jedynie do celów towarzyskich i nawiązywania nowych znajomości. Bardzo często użytkownicy szukają tam również informacji o konkretnych markach, firmach czy usługach. Jest to idealne miejsce, aby stworzyć swoją wizytówkę w postaci profilu i zaistnieć w danej społeczności czy lokalizacji. Oprócz poprawnego uzupełnienia naszego profilu wszystkimi przydatnymi danymi oraz informacjami możemy również na nim publikować ciekawy i wartościowy content. Z pewnością będą to raporty, statystyki, wpisy, linki do materiałów zewnętrznych czy e-booki. Do bardziej oryginalnych możemy zaliczyć np. webinaria, zdjęcia 360 stopni czy podcasty.
Artykuły sponsorowane
Doskonałym sposobem na zostanie zauważonym w sieci przez wiele osób jest publikacja artykułów sponsorowanych. Są to artykuły, które zawierają merytoryczną i wartością treść, są pisane w sposób przystępny dla czytelnika, ale zawierają również reklamę naszej marki. Promocja jest subtelna i ma formę najczęściej np. polecenia naszej firmy pod koniec tekstu. Teksty takie są umieszczane na blogach czy w serwisach tematycznych. Ich koszt waha się od kilkudziesięciu złotych, nawet do kilku tysięcy jeśli publikacja jest na znanej witrynie.
Viral marketing wysokiej jakości
Jednym z lepszych pomysłów wedle strategii Inbound Marketingu jest viral marketing, ale ten wysokiej jakości. Ogólnie Viral marketing polega na tworzeniu treści intrygujących czy wzbudzających zainteresowanie np. ciekawą treścią i samodzielnym rozprzestrzenianiu się poprzez udostępniania użytkowników. Przeważnie ma on charakter rozrywkowy czy prześmiewczy np. filmiku z bicia rekordu rowerem danej marki itp. Viral marketing może opierać się jednak na wartościowym contencie, który będzie rozprzestrzeniany właśnie ze względu na jego cenną wartość — i na tej formie viral marketingu warto się skupić.
Jeśli chcemy, by klienci zauważyli nas w sieci, warto zrobić wszystko, aby być widocznym w jak największej ilości miejsc. Warto w tym celu stworzyć wartościowy content np. e-book, tutorial, poradnik czy statystyki oraz zamieścić w danym materiale np. logo naszej marki, czy link do witryny. Następnie treści tak wypuszczone w świat cyfrowy będą bardzo szybko się rozprzestrzeniały — polecane między znajomymi użytkownikami. Wiele osób zobaczywszy przydatną treść czy darmowego e-booka samodzielnie skorzysta z treści i przekaże ją dalej. Wiele osób, które natknęły się na nasz ślad w internecie, nawiąże z nami kontakt. My jako marka nie będziemy musieli ponosić kosztów dystrybucji reklamy ani nie będziemy nachalnie reklamować się użytkownikom sieci.