O zwrotach zakupionych produktów w sieci

Często zadawanym pytaniem na forach odnośnie zakupów online jest prawo konsumenta do zwrotu. Mimo, że zakupy robione przez Internet na dobre zakorzeniły się w przestrzeni życiowej większości ludzi to występuje wiele obaw, związanych ze zwrotem kupionych produktów. Powodem tej sytuacji są oddzielne normy odnośnie sprzedaży bezpośredniej, jak i pośredniej.

Zestawienie dokonywania zwrotów w sieci, jak i sklepach stacjonarnych

W sklepach stacjonarnych prawo konsumenta do zwrotu nie obowiązuje z sytuacji, gdy produkt jest w nienaruszonym stanie. Jedynie uszkodzone egzemplarze mogą zostać zwrócone. Wyjątkiem są sklepy, które we własnych zasadach umożliwiają klientom zwrócić zakupioną rzecz w kompletnej całości. Zazwyczaj w takich sklepach czas na zwrot nie może przekroczyć 30 dni od daty kupna. Istotnym faktem jest to, że żaden przedsiębiorca nie musi zezwalać na dokonywanie zwrotu dobrego produktu. Nie podlega dyskusji sytuacja, w której ma się do czynienia z wadliwym towarem, wówczas zwrot jest jak najbardziej zasadny. W sklepach internetowych wygląda to nieco inaczej. Tutaj prawo konsumenta do zwrotu jest możliwe do 14 dni od dokonania sprzedaży oraz w ciągu następnych 14 dni musi zwrócić towar. To prawo dotyczy także innych sytuacji, w której dokonała się transakcja za pośrednictwem Internetu. Przykładem może być dokonanie kupna poza lokalizacją przedsiębiorstwa, np. w trakcie targów.

Proces odstąpienia od umowy pośredniej sprzedaży

Nabywca danego produktu, decydując się na jego zwrot powinien odstąpić od umowy za pośrednictwem specjalnego zaświadczenia o odstąpieniu od niej. Forma tego zaświadczenia może być jakakolwiek, czy to za pośrednictwem listu, maila lub telefonu. Bywa tak, że to sprzedawca udostępnia taki wzór. Prawo konsumenta do zwrotu nie zakłada obowiązku podawania powodu zwrotu. Każdy sprzedający ma 14 dni na to, by po otrzymaniu zawiadomienia zwrócić konsumentowi pieniądze przelane za kupiony produkt. Warto wiedzieć, iż sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu tej samej kwoty za przesyłkę, którą wybrał konsument, może wybrać najbardziej ekonomiczną formę wysyłki. Zwrot pieniędzy za produkt musi być dokonany w taki sam sposób jak jego zakup, może to być inna forma, ale tylko za zgodą klienta. Często proponowaną opcją jest karta podarunkowa. Firma ma prawo zaczekać na powrót towaru do przedsiębiorstwa lub na dowód wysłania towaru, by przelać pieniądze z powrotem do kupującego. Zwykle zwroty pokrywane są przez klientów, może być tak, że sprzedający wymyśli jakieś inne wyjście.

O zwrotach zakupionych produktów w sieci

Jaki produkt może zostać odesłany, a kiedy nie możemy tego uczynić?

Każda osoba, która zakupiła dany produkt może skorzystać z niego po to, by ocenić jego jakość, scharakteryzować go oraz określić jego funkcjonalność. Stąd konieczne jest wypakowanie towaru z opakowania, przymierzenie go oraz wypróbowanie pod kątem funkcjonowania. Są sytuacje, w których jasno widać ślady długiego użytkowania lub powstałe przez to wady, stąd sprzedawca ma prawo ubiegać się o pokrycie za to kosztów przez kupującego. Występują pewne okoliczności, w których prawo konsumenta do zwrotu nie dotyczy. Występuje to w przypadku, gdy produkt został stworzony na indywidualne zamówienie klienta. Często spotykane jest to przy personalizowanych produktach, czy takich jak żywność, posiadających zbyt krótką datę oraz takie, których rozpakowanie powoduje, że danego produktu nie można zwrócić ze względów higienicznych. Nie można zwrócić produktów, zawierających materiał cyfrowy na przekaźniku niematerialnym, podobnie sytuacja wygląda w wypadku biletów, programów przeznaczonych dla komputerów, gazet, filmów oraz muzyki, wypakowanej z oryginalnych opieczętowań.

Przez opracowane reguły zakupy internetowe są bardzo funkcjonalną formą i zarazem nie stanowiącą żadnego zagrożenia. Dzięki opcji zwrotu konsument może sprawdzić tak samo produkt, jak dokonałby tego w bezpośrednim sklepie. Jest to bezpieczne również dla sprzedawców, ponieważ przepisy jasno zabezpieczają ich przed ewentualnymi malwersacjami kupujących oraz przed pieniężną utratą.

prawo konsumenta do zwrotu